Monday, May 3, 2010

Pengenalan Kepada Falak

Falak bermaksud ilmu mengenai alam semesta. Ia adalah ilmu tentang putaran bintang, planet dan objek samawi yang lain.

Mengetahui ilmu falak membolehkan kita mengetahui lebih mendalam mengenai angkasa kita dan objek yang berada di sana, mendalami ibadat agama Islam yang berkaitan waktu seperti solat dan puasa serta mengenali pencipta alam ini.

Terdapat sedikit perbezaan, atau mungkin tiada langsung, antara astronomi Islam dan falak. Astronomi Islam merujuk kepada astronomi yang berkaitan dengan Islam dan ibadat dalam Islam. Ia membawa kita mengenali alam ini dan penciptanya dengan lebih mendalam. Berbanding dengan astronomi kaum lain, hanya sekadar mengamati keindahan alam ini tanpa mendekatkan kita dengan-Nya.

Manakala falak berkait langsung dengan ibadat dalam Islam seperti solat dan puasa. Mengetahui ilmu untuk menetapkan waktu dan arah yang tepat agar ibadat yang dilakukan lebih tepat dan diyakini.

Antara bidang ilmu falak ialah geometri, trigonometri, tokoh, instrumentasi dan fizik angkasa. Itu sekadar umum kerana bidang ilmu tersebut perlu diketahui dan dikuasai untuk menguasai ilmu falak atau astronomi Islam ini.

No comments:

Post a Comment